Saturday, January 27, 2007

小胡子教授

两年来总是在工作后拖着疲累的身体上课,我其实已经忘记了学习的乐趣。小胡子马来教授的再出现,才让我的学习热诚死灰复燃。

我念的是科学哲学,也就是考究科学的哲学,是哲学的一个分支。别问我为何课程这么奇怪,该奇怪的是为何马来西亚众大学竟没有一所开办纯哲学系。

学士加上硕士班,我一共在这个小小的系院呆了五年,因此有资格评断,小胡子是我的系里唯一真正懂哲学的讲师。为着他渊博的哲学知识,有时候我真愿意称他为哲学家。

我的系院共有两项主修科,一个是科学历史与哲学,另一个是科学与工艺政策与管理,后者门庭若市,前者门户凋零。由于校方规定每个课程必须满五名学生才开课,许多科学哲学课程无从开办,我这个系上唯一要修哲学的学生被迫跟大队,修了许多与兴趣不相关的课程。

这个学期可不一样了。经过一番努力的哄骗,我成功凑足五个人一起报读比较哲学这科目。于是我又在课堂上见着了小胡子教授。第一天上课,他说,学习一天都不能松懈,应训练自己每天读一篇哲学文章写一页评语,他自己每天都这么做。

后来怪事就发生了。开课第五天,我走进了图书馆,印了一些哲学文章。呼,真是好久没有这么上进过。

6 comments:

Anonymous said...

it sounds interesting,can I sit in for your class?

cheers,
wenhui

Anonymous said...

dear weisee,

last night I heard some one said you got a new boy friend, is it true? I really have to congratulate than lucky man, ha ha!

cheers,
wenhui

陈慧思。Wei See Chan。 said...

Serious? I have to ask prof first. It's really an interesting course but you have to prepare yourself for a big reading challenge (reading can be very challenging). We have to read a long journal every week and since the class is small, you cannot run away from answering belik belik questions asked by prof. So that means you must understand the essay very well before attending class.

Hey dear, tell me, who is that lucky man? I wish to congratulate him too, for getting such a cute girlfriend :-)

Kher Sham said...

Hallo, just visited your blog, it was recommended from a friend, whom you probably do not know. I am totally agree with you that the lack of philosophy course in local university is something unacceptable. It is quite scary if the development of science and technology does not accompanied by the maturity of the mind, the human itself. Malaysia is lacking philosopher, some did not even know Kant, Hegel and Descartes, but maybe it is ourselves that lacks the cradle of humanity? Our we really do not care at all? Anyway nice to know your good writing, keep up the good work.

Kher Sham Lim

陈慧思。Wei See Chan。 said...

So we have a new friend here, all the way from Germany :-) You don't look like 21 y.o., from the way you think, the way you express yourself and the things you like. Thank you for your encouragement. I actually need it, very much.

Anonymous said...

有個友人,在新加坡國大念書時,本科修讀哲學系.
他的部落地址:- http://cipping.net/
希望新馬部落因爲你們而變得更加...不知道,我永遠都無法定義哲學. :)